رنگ باختن حناي "حنان" در عرصه فرهنگ/ وزيرِ رفته و رئيسِ همچنان مانده!

۳ بازديد

انتقادها، كنش ها؛ واكنش ها، مجادله و تحليل هاي مختلف در رابطه با نمايش "ليلي نام تمام دختران ايران زمين است" همچنان فضاي نسبتا ملتهبي در جو فرهنگي و حتي سياسي استان ايجاد كرده تا جايي كه 8 تن از نماينده هاي 9گانه لرستان در مجلس خواستار عزل "حجت الاسلام حنان" مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان شده اند.

رنگ باختن حناي

به گزارش سفير افلاك جشنواره تئاتر لرستان مهرماه امسال با حاشيه بسيار پررنگ تر از متن برگزار شد، حاشيه اي كه با گذشت يك ماه همچنان در صحنه فرهنگي و سياسي استان حرف اول را مي زند.

 

"ليلي نام تمام دختران ايران زمين است " به جمله اي ماندگار در حافظه سياسي و فرهنگي لرستان تبديل شد، نام تئاتر پر ماجرايي است كه در اين جشنواره اجرا شده است.

 

تئاتري كه درروز نخست جشنواره اجرا و بلافاصله با واكنش تند برخي فعالان فرهنگي استان مواجه شد چراكه اين افراد معتقد هستند اين نمايش، علاوه بر زير سوال بردن فرهنگ شهادت به شهدا توهين كرده است.

 

«ليلي نام تمام دختران ايران زمين است» اثر امير مهندسيان نويسنده غير لرستاني، پيش از اين نيز به دليل نامشخصي براي مدتي كوتاه توقيف شده بود اما با اجرا در جشنواره تئاتر استان، جنجال فرهنگي و اعتقادي در استان با پا كرد.

 

اين نمايش سربازان جوان دفاع مقدس را نشان مي دهد كه به اعتقاد منتقدان دچار اميال شهواني و هواي نفس شده اند و در آخر نيز به شهادت مي رسند.

 

بدون شك اثري كه موجب چنين برداشتي شود محكوم به اين نوع انتقادها خواهد شد، حتي اگر يك نفر نيز منتقد اين نمايش باشد.

 

انتقادها، كنش و واكنش ها، مجادله و تحليل هاي مختلف در رابطه با اين نمايش همچنان فضاي نسبتا ملتهبي در جو فرهنگي و حتي سياسي استان ايجاد كرده تا جايي كه 8 تن از نماينده هاي 9گانه لرستان در مجلس خواستار عزل "حجت الاسلام حنان" مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان شده اند.

 

مديري كه در اختتاميه اين جشنواره، پاسخ تندي به منتقدان داد و گفت: افرادي كه تخصص ندارند در اين زمينه اظهار نظر نكنند.

 

طلبه اي كه در برخي نوشتارها با عنوان " شيخ هنجارشكن" از او ياد شده، واكنش منتقدان را به دليل عصبانيت از پيشرفت هاي دولت دكتر روحاني دانست و اضافه كرد: شهدا متعلق به قشر خاصي نيستند و هيچگونه توهيني در اين تئاتر نبوده است.

 

حنان تاكيد داشت كه كار فرهنگي در فضاي سرهنگي امكان پذير نيست و او به عنوان يك كارشناس مذهبي، نمايش ياد شده را تاييد مي كند.

 

شايد اگر آقاي مدير كل اينچنين پاسخ منتقدان را نمي داد، هجمه هاي كنوني عليه وي و قلمرو مديريتش به اين فراواني نبود، اما آب به آسياب منتقدان ريختن، آنهم در حوزه شهيد و شهادت، شايد اشتباه بزرگ ناخداي كشتي فرهنگ لرستان بود.

 

و اما اشتباه دوم نيز خلق مسكني موقت و شتابزده با عنوان كمپين حمايت از دكتر حنان بود.

  كمپيني كه در عمر چند ساعته خود دو هزار عضو را در بر گرفت اما به دليل ايجاد حاشيه هاي جديد، ناكام ماند وفعاليت آن لغو شد چراكه حنان با درخواستي از حاميانش خواستار اين مهم شده بود.

 

به هر حال يك بام و دو هواي فرهنگ، آن هم از نوع فرهنگ اسلامي قابل قبول نيست چراكه تاريخ نشان داده تقابل ارزش هاي فرهنگي و دوگانگي فرهنگ در جامعه خسارات ريشه اي و جبران ناپذيري را با جوامع مختلف وارد كرده است.

 

البته برخي نيز معتقدند با رفتن جنتي از مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ماندن حنان در جايگاه مدير كلي اين وزارتخانه در استان نوعي خودزني محسوب مي شود و شيخ " هنجار شكن" بايد با عرصه فرهنگي استان وداع كند.

 

انتهاي پيام/

منبع خبر: سفير افلاك       حرف لر

حنا یکی از عناصر مهم و جذاب در فرهنگ ایرانی است که از دیرباز تاکنون جایگاه خاصی در میان دختران و زنان ایرانی دارد. این هنر، به عنوان یکی از رسوم قدیمی ایرانی مرتبط با زندگی روزمره و مراسم‌های مختلف ایرانیان، به ویژه در مراسم عروسی، جشن‌ها و مراسم‌های مذهبی، جاودانه شده است. نقش حنا دخترانه به عنوان نمادی از زیبایی، زنانگی و همبستگی در فرهنگ ایرانی معروف است. این هنر به عنوان یک ابزار زینتی و تزیینی معمولاً برای نقش‌آرایی بدن، به خصوص دست‌ها و پاها، استفاده می‌شود و نشان از ذوق و ذائقه هنری دختران و زنان ایرانی دارد.

 

به طور کلی، حنا در فرهنگ ایرانی به عنوان یکی از نمادهای زنانه، زیبایی و خلاقیت شناخته می‌شود. این هنر با ویژگی‌هایی چون طراوت، رنگ‌های زنده و طرح‌های زیبا، نه تنها جایگاه خاصی در مراسم‌ها و جشن‌های مختلف دارد، بلکه به عنوان یکی از عناصری که هویت و فرهنگ ایرانی را تحکیم می‌کند، ارزشمند است. به همین دلیل، حنا به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و هنری ایرانی، همچنان به عنوان یک عنصر مهم و مورد توجه در زندگی روزمره و مراسم‌های مختلف مردم ایران جاودانه باقی می‌ماند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.