جزئيات افزايش جديد حقوق شاغلان +سند

۱۱ بازديد

 جزئيات افزايش جديد حقوق شاغلان +سند با حذف محدوديت پرداخت حق اولاد به دو فرزند، انتظار مي‌رود دريافتي مشمولان قانون كار داراي بيش از دو اولاد در سال جاري، به ازاي هر فرزند ماهيانه ۸۱۲۱۶ تومان افزايش يابد.

به گزارش سفيرافلاك؛ حق اولاد يكي از مزاياي جانبي حقوق و دستمزد شاغلان مشمول قانون كار است كه هر ساله با افزايش حداقل دستمزد ميزان آن هم بيشتر مي شود چون ضريبي از افزايش حداقل مزد روزانه است. طبق قانون حق اولاد بابت هر فرزند براي كارگران معادل ۳ روز حداقل دستمزد است كه براي سال جاري اين رقم به ميزان ۸۱ هزار و ۲۱۶ تومان است.  

طي سال هاي متمادي، پرداخت حق اولاد از سوي كارفرمايان و بنگاه هاي مشمول قانون كار با فرمول زير صورت مي گرفت و تنها به دو فرزند از هر خانواده صورت مي گرفت و كارگراني كه فرزندان بيشتري داشتند نمي توانستند از حق اولاد بيش از دو فرزند برخوردار شوند.

  ماده ۸۶ قانون تامين اجتماعي

  طبق ماده ۸۶ قانون تأمين اجتماعي كمك عائله مندي منحصرا تا دو فرزند بيمه شده پرداخت مي شود مشروط بر آنكه:

  ۱- بيمه شده حداقل سابقه پرداخت حق بيمه هفتصد و بيست روز كار را داشته باشد.

  ۲- سن فرزندان از هجده سال كمتر باشد و يا منحصرا به تحصيل اشتغال داشته باشد تا پايان تحصيل، و يا در اثر بيماري يا نقص عضو طبق گواهي كميسيونهاي پزشكي موضوع ماده ۹۱ قانون تأمين اجتماعي قادر به كار نباشند.

  ميزان كمك عائله مندي معادل ۳ برابر حداقل مزد روزانه كارگر ساده براي هر فرزند در هر ماه است.

  اما حالا اين شرايط تغيير كرده و محدوديت پرداخت حق اولاد تنها به دو فرزند خانوار كارگري و مشمولان قانون كار برداشته شده و كارفرمايان موظف هستند پرداخت حق اولاد را براي تمامي فرزندان نيروهاي تحت پوشش خود انجام دهند. با اين حال، نهايت پرداخت حق اولاد به فرزندان شاغلان تا ۱۸ سالگي است و پس از آن حق اولاد قطع مي شود مگر به شروطي كه در ماده ۸۶ قانون توضيح داده شد.

  تصميم حذف محدوديت پرداخت حق اولاد تنها به دو فرزند خانوار كارگري در راستاي سياست هاي جديد جمعيتي كشور و تنظيم خانواده اتخاذ شده و ديگر شروط مطرح شده در ماده ۸۶ قانون تامين اجتماعي درباره تعداد فرزندان لازم الاجرا نيست. با اين وجود، اطلاع رساني چنداني از سوي وزارت كار در اين زمينه صورت نگرفته و بررسي ها نشان مي دهد بسياري از واحدهاي مشمول قانون كار از وجود چنين بخشنامه اي بي اطلاع هستند؛ از اينرو ممكن است تاكنون اجراي آن از سوي درصد كمي از واحدهاي مشمول قانون كار دنبال شده باشد.

  همچنين اين مسئله چندان از سوي سازمان تامين اجتماعي نيز دنبال نشد چون حق اولاد شامل پرداخت حق بيمه نمي شود. اگر تامين اجتماعي از بابت حذف محدوديت پرداخت حق اولاد به دو فرزند امكان دريافت حق بيمه بالاتري را داشت، احتمالا تاكنون تمامي واحدهاي مشمول قانون كار از آن مطلع شده و قطعا در سال ۹۴ به صورت كامل درباره ميليون ها مشمول قانون كار دارنده بيش از دو فرزند اجرا مي شد.  

جزئيات افزايش جديد حقوق شاغلان +سند
منبع: مهر
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.